Első pillantásra Kolombusz tojásának látszik a Leviathan Energy ötlete: fejlesszünk áramot a ház folyadékot szállító csöveibe applikált mini-generátorokkal. Ahányszor kinyitjuk a vízcsapot, vagy lehúzzuk a WC-t, energiát termelünk vele: az egyre fejfájdítósabb energiaárak mellett az ilyen kis tételeket is meg kell becsülni – mondja a cég. A gond csak az, hogy ha a vízcsövekben áramló víz energiáját megcsapoljuk, egységnyi idő alatt nyilván kevesebb jön ki a csapból – tovább tart, amíg megtelik a kanna: időt vesztünk, a WC víztartályának lassabb ürülése meg duguláshoz vezethet. A szintén javasolt esőcsatornáknál ugyancsak az eltömítődés veszélyét növeli egy beépített szerkezet a vihar által a tetőre dobott és a csatornába került levelek, ágdarabkák miatt. És akkor még nem beszéltünk a bekerülési költség megtérüléséről (a dinamókon kívül akkumulátor is kell), ami az apró árammennyiségekből lehet, hogy még akkorra sem jön össze, amikor a berendezéseket már cserélni kell.
Lehet, hogy jobban járunk, ha a szobakerékpárra tesszük a dinamót…
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Propeller 2008.06.28. 15:17:24
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2008.06.28. 14:26:39
Vagy használjunk több vizet, hogy legyen áram?
dark future · http://www.andocsek.hu 2008.06.28. 14:27:55
Wannabe 2008.06.28. 14:28:09
xy 2008.06.28. 14:32:13
mendson 2008.06.28. 14:39:14
bela2255 2008.06.28. 14:40:19
Rwindx 2008.06.28. 14:45:43
Nem hinném hogy valaha is megtérülne. Esetleg uszodában, vagy kertészetben, ahol nagy a vízfelhasználás, de ott sem biztos.
Ettől függetlenül ötletes :)
ui.: A vízszolgáltató oldalán nem szükséges teljesítmény növelés emiatt, ugyanis a kimenő nyomás és ezzel a kifolyó víz "teljesítmény" fog csökkenni.
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.06.28. 14:48:17
Édes istenem....
A lefolyóba építeni!
Ha poén volt, akkor nagyon jó!
dezső 2008.06.28. 14:52:58
bela2255 2008.06.28. 14:54:44
Hát azért a lefolyó legalább akkor ötlet, mint a vízlépcső a Dunán.
Én szeretem zöldeket, főleg azokat akik környezettudatosan a 80-as években trabantban feszítettek.
Ja és jó ötletnek tűnik a lábadra mágneses "elemlápát" rakni, a mi napközbejn feltöltődik és éjjel meg világít.
Ma sem csak az entrópiát növeltük :)
Van 3 eladó örökmozgóm, csak valaki érje utól ...
bela2255 2008.06.28. 14:56:56
Én már túl vagyok rajta, de van 10 tonna száraz sz@rom melléktermékként. Nincs rá vevő?
georg 48 2008.06.28. 14:59:59
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.06.28. 15:00:35
A szart kivisszük a földekre, elássuk, és növesztünk rajta repcét, és a repceolajjal hajtott traktorral szántunk!
bela2255 2008.06.28. 15:03:42
Én már tervezem a torkomba a lapátkereket. Sör le - lapát forog - elem tölt - pacemaker ketyeg.
Világszabadalom! nem ellopni
georg 48 2008.06.28. 15:07:37
Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.06.28. 15:08:10
Ott még az eldugulás sem akkora szívás, mint a szennyvízcsatornánál...
Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.06.28. 15:13:12
Húúú :D (torokba lapátkerék) - elröhögtem pár kilowatt energiát! :D (tényleg, azt is meg lehetne csapolni - t.i. a röhögést :)
y 2008.06.28. 15:13:33
dark future · http://www.andocsek.hu 2008.06.28. 15:19:41
bela2255 2008.06.28. 15:21:27
Mi vinné le, hát a szaga.
öntudatos 2008.06.28. 15:27:53
Skeptical 2008.06.28. 15:28:50
en a sporteszkozokbe epitett dinamokban sokkal tobb fantaziat latok. vannak mar olyan zseblampak amik fel perc tekeres utan 20 percig kepesek vilagitani. a mai tarsadalom amugyis annyira ellustult, az esti szobabiciklizessel fel lehetne tolteni a mobilokat siman, a mozgas is meglenne egy kicsit le is lehetne faragni az energiamerlegbol :)
bela2255 2008.06.28. 15:29:05
Elvileg rádióadó mellett is lehet világítani fénycsövet használva (KHz-es tartományról van szó, ahol több 10KW-os a teljesítmény), de Európában ha jól emlékszem, egy párizsi per után büntetik. A vízben is van "hozzáadott energia" , mert pl. felmegy a 10-ikre. Ezt persze kifizeted, de visszanyerheted-e belőle, ha tudod?
A rádióadónál, ha megcsapolod pl fénycsővel, a távolabbiak rosszabbul járnak, a víznél azonban nem, tehát a példe nem egészen analóg, de érdekes kérdés lehet.
Jogászokat akarok!!!
professzor 2008.06.28. 15:29:19
A WC-tartály elvét kell alkalmazni, csak nagyobban. A ház padlására kell rakni egy pár hektos tartályt. Ennek a tartálynak a bemenetére kell rakni az áramtermelőt. És mivel van egy nagy tartályunk, ez az áramtermelő lehet nagy hatásfokú, ugyanis nem baj, ha lassan telik meg a tarály. Ha meg esetleg mégis baromi sok vízre lenne szükség egyszerre, akkor egy érzékelő figyeli a vízszintet a tartályban, és egy beállított szint alatt kikapcsolja a rendszerből a dinamot, így olyan, mintha nem történt volna semmi.
Ilyen egyszerű.
bela2255 2008.06.28. 15:33:07
Csináljunk világszabadalmat, 50-50 % részesedésben - FITtNES erőmű.
Égjen a zsír!!!
nemcsak 2008.06.28. 15:33:53
nemcsak 2008.06.28. 15:35:47
Professzor az ejtő tartályos megoldásod akár működhet is. De mennyi áramot lennél képes termelni vele? ha egy 30W-os izzót képes lenne egy komplett ház meghajtani, akkor már boldog emberek lennének... De még a lépcsőházban is van vagy fél tucat 60W-os :D
bela2255 2008.06.28. 15:36:07
A tartály helye rendben van, de a generátor lehetőleg pincében!
A vizierőmű a helyzeti energiát használja ki általában. Nagyon kevés áramlási energiát használó erőmű van !
Lord_Cica (törölt) 2008.06.28. 15:41:29
Egy ilyen generátor csak a víz folyását lassíthatja, ugyanúgy, mint amikor valaki zárás irányába tekeri a csapot a fürdőszobában.
Ha az lenne, amit írtatok, akkor nem szabadna elzárni a csapokat, mert még "megcsapolnánk az energiát".
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.06.28. 15:46:42
"Nem a vízművek tartja fenn a nyomást a csövekben, hanem a gravitáció. A vízművek csak magasan lévő tartályokba viszi a vizet."
Ez a két dolog ellentmond egymásnak.
"Egy ilyen generátor csak a víz folyását lassíthatja, ugyanúgy, mint amikor valaki zárás irányába tekeri a csapot a fürdőszobában."
Ez viszont igaz
Lord_Cica (törölt) 2008.06.28. 15:51:43
Itt azt zártam ki, hogy folyamatos szivannyúzást végeznének gépekkel. Ha a vízmennyiség megfelelő, akkor nem csinálnak semmit.
georg 48 2008.06.28. 15:57:57
sanya18 2008.06.28. 15:59:04
professzor 2008.06.28. 16:01:02
Ezek a becsült adatok:
-4bar nyomás a csőben
-50 l/fő/nap fogyasztás
-50% hatásfok
Ekkor a tartályos ötletem 0,12 W/fő teljesítmányt ad.
Király! :))))
sanya18 2008.06.28. 16:01:40
dark future · http://www.andocsek.hu 2008.06.28. 16:04:30
"Nem a vízművek tartja fenn a nyomást a csövekben, hanem a gravitáció. A vízművek csak magasan lévő tartályokba viszi a vizet."
A vízművek "csak"... Mert a Duna magától felfolyik a Gellért-hegyre :-)
"Csak" azt az energiát lophatod el, amit a vízművek a nagyteljesítményű szivattyúkba belepumpál. Ergo ha mindenki ezt csinálná, akkor a panel tizediken szívnák meg, mert nem folyna a víz (nyáron így is néha csak csöpög...).
"Itt azt zártam ki, hogy folyamatos szivannyúzást végeznének gépekkel. Ha a vízmennyiség megfelelő, akkor nem csinálnak semmit."
Az energetikai szempontból nem kurvára mindegy, hogy kissebb teljesítménnyel szivattyúznak állandóan, vagy nagyobb teljesítménnyel szakaszosan?
Áááá, mi a facért tanítanak fizikát az iskolában...
Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.06.28. 16:04:35
Komolyan mondom, csodálkozom, hogy a fitnesstermek nem a vendégekkel termeltetik meg legalább a világítási energiát. Annak, aki a tonnákat emelgeti (összesítve értem), gondolom teljesen mindegy, hogy a rúd végén tárcsasúly van, vagy egy dinamó - valami megfelelő áttétellel persze...
dark future · http://www.andocsek.hu 2008.06.28. 16:07:32
"A rádióadónál, ha megcsapolod pl fénycsővel, a távolabbiak rosszabbul járnak, a víznél azonban nem, tehát a példe nem egészen analóg, de érdekes kérdés lehet."
Víznél nem a távolabb, hanem a magasabban lakók járnának rosszul...
professzor 2008.06.28. 16:09:04
Nem szívná meg a panel tizedikje. Ugyanis nem plusz energiát veszünk ki a rendszerből, hanem az amúgy is kijövőt akarjuk hasznosítani.
Sőt, ha egy panelban a földszinten Karcsi ilyet csinál, akkor a tizediken még jobb is lesz a folyási sebesség, mert Karcsi lent akadályt helyez a víz útjába, így az szívesebben fog fent kifolyni.
professzor 2008.06.28. 16:10:52
professzor 2008.06.28. 16:14:35
Lord_Cica (törölt) 2008.06.28. 16:19:28
a prof helyesen mondja, tessék belegondolni. A generátor csak szűkíti a kimenő keresztmetszetet. Tehát nálam lesz kevesebb a nyomás, ezért máshol több lesz.
bela2255 2008.06.28. 16:30:48
Ott ahol tározó elv nem megy, állandó nyomást kell előállítani, ez szabályozástechnikai kérdes, műxik, de ehhez is kell energiát berakni a rendszerbe.
Ennek egy részét egyébként tényleg vissza lehetne nyerni, de a szennyvíz általában darabos elemeket is tartalmaz, tehát elég nehéz és drága lenne megvalósítani.
Egyébiránt a NatGeo-ban nem rég volt cikk a bioetanolokról, tanulságos volt. A befektetett energiához képest néha 10% plusz energiát tudunk kinyerni! (valamint néhány ember évi élelelmkészletét "etanolizálni")
dark future · http://www.andocsek.hu 2008.06.28. 16:31:47
Az okoskodásotok látszólag csak azért helyes, mert:
-- egyrészt a vízműveknek worst case kell tervezni (tehát muszáj olyan vízszintet biztosítani a tárolóban, hogy a tizenx-edik emeleten is folyjon valami a csapokból,
-- az így lefejhető energia lópöcs (összességében a vízműveknek mindenképp nagyobb energiát kell belerakni a rendszerbe, mint amennyi kivehető ilyen módon).
Elméletileg persze mondhatjuk azt, hogy minek akkora a nyomás a földszinten, de ennek a tervezése meg mérnöki feladat lenne (nem házigenerátorok, hanem megfelelő csőkeresztmetszetek kialakításával közel egyenlőnek kellene lennie mindenütt a víznyomásnak, ha nem így van, az tervezési hiba, ami nemcsak energiapazarlást eredményez, hanem vízpocsékolást is).
bela2255 2008.06.28. 16:38:40
Azér ez nem ilyen egyszerű. Áramlástan!!! A turbina lapát ugyan szűkíti a keresztmetszetet, de forgási és kavitációs energiává alakítja azt az áramlási és helyzeti energiát, ami a rendszerben van. (ezért nem bugyog gejzír Tiszalöknél a turbina előtt a duzzasztott vízben :( )
Amit leírsz (utcai csap) az csak arról szól, hogy leszűkítve a keresztmetszetet, azonos mennyiségű folyadék nagyobb nyomással igyekszik áramlani. De ez esetben nincs benne energia kinyerő eszköz (turbina)
valaki 2008.06.28. 16:43:05
Nekem van egy nagyon jó ötletem. A hidak talpazatához kell szerelni vmi áranfejlesztőt, hiszem a víz úgyis megütközik benne és akkor mérne terme áramot az az ütközési erő.
lehet hogy hülyeséget mondok de kitudja
.
bela2255 2008.06.28. 16:44:58
Erről beszélek, nincs örökmozgó!!! De valamennyi visszanyerhető lehet, csak nem éri meg.
Gyártjuk a hibrid autó nevű kacatot, ami a gyártás, bontás, újrahasznosítás és karbantartés során felhasznált plussz energia felét takarítja meg átlagos élettartama alatt. (azaz összességében nem környezetbarát, hanem környezetszennyező)
dark future · http://www.andocsek.hu 2008.06.28. 16:46:38
Összehasonlításként:
Propeller a vízcsapba: néhány W-néhány tízW teljesítmény, energiatermelés, ha éppen folyik a víz (napi néhány percig) --> cca. 0.005 kWh/nap/háztartás
Elektromos készülékek "standby" teljesítményének a csökkentése: néhány W készülékeknénk, 0-24h: cca. 0.5 kWh/nap/háztartás
Energiatakarékos világítótestek felszerelése: néhány tízW izzónként, ha épp be van kapcsolva. cca.: 0.5-2 kWh/nap/háztartás
Nem veszek 200LE-s (150 kW) autót, és nem pörgetem a motorját saját felhasználói élményem fokozására: napi átlag 1h autózással számolva cca. 30-60 kWh/nap/háztartás !!!
A pusztán szórakozásból vásárolt 500 ccm motorkerékpárokkal, quadokkal, jetskikkel és egyéb benzinzabáló dögökkel nem is kalkulálva...
professzor 2008.06.28. 17:00:32
Persze, igazad van.
Viszont tetszőleges turbina helyettesíthető egy szimpla nem mozgó akadállyal a csőben úgy, hogy végeredményben ugyanolyanok legyenek a nyomásviszonyok a csövek végén (tizediken, és földszinten)
dark future · http://www.andocsek.hu 2008.06.28. 17:06:50
Egyetlen óra díszkivilágítás tehát 1100 kWh (a szállítási és átalakítási veszteségek nélkül), ha napi 5h üzemidővel számolok, naponta átlagosan cca. 5500 kWh a fogyasztása...
Lord_Cica (törölt) 2008.06.28. 17:13:07
Jujj, körbe kell venni az összes lámpát napelemekkel!!!
dark future · http://www.andocsek.hu 2008.06.28. 17:13:56
valaki 2008.06.28. 17:22:48
Nekem van egy nagyon jó ötletem. A hidak talpazatához kell szerelni vmi áranfejlesztőt, hiszem a víz úgyis megütközik benne és akkor mérne terme áramot az az ütközési erő.
lehet hogy hülyeséget mondok de kitudja
professzor 2008.06.28. 17:24:54
Lord_Cica (törölt) 2008.06.28. 17:27:31
Skeptical 2008.06.28. 17:33:26
bela2255 2008.06.28. 17:47:22
De azért egy fitness erőművet szabadalmaztathatnánk, az olyan trendi lenne. Biciklije mindenkinek lehet és nem kell hozzá bérlet .)
Cigiző · http://cigi.blog.hu/ 2008.06.28. 18:03:45
zolika1980 2008.06.28. 18:20:01
nemcsak 2008.06.28. 18:20:12
Emberek! A számítógépetek ami alatt a folyamatos hozzászólásokat írjátok több áramot fogyasztott el, mint amit a fenti "erőmű" termelni képes egy nap alatt... Gyk, ha mindenki mást sem tenne, mint kikapcsolná a számítógépét többet nyertünk volna, mint ezzel a vitával :)
(egyébként a standby készülékekről. Ha az EU egész területén holnap megszüntetnénk a standby-t, akkor ez önmagában elegendő lenne a kiotoi egyezmény EU-ra eső részének teljesítéséhez. Igen, egy standby készülék alig fogyaszt áramot, ahogy a bedugva hagyott mobil telefon töltő is épphogycsak... a probléma az velük, hogy milliárd számra találhatóak az ilyen eszközök az EU területén).
nemcsak 2008.06.28. 18:21:29
Nálam már az éjjeli világítás több min két éve így működik, a saját gyártmányú generátor használatával, tavaj télen a kocsi lemerült aksiját is így töltöttem. "
hmm... ez zseniális. És tavaJ jól működött a saját felfedezésű generátor? az energiát amúgy honnan szedi? a méretlen elektromos vezetékről? :P
Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.06.28. 18:25:31
Na, ez azért érdekes lehet. Hol van a generátorod?
Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.06.28. 18:26:55
MÜSZI 2008.06.28. 18:43:45
2008.06.28. 18:57:46
dark future · http://www.andocsek.hu 2008.06.28. 19:05:35
A T-Com bizonyára örülne neki :-) De legalább működne áramszünetkor is.
nemcsak 2008.06.28. 19:21:07
a ledes lámpa, és a vízművek energiáját megcsapoló generátor igazából nem jobb/becsületesebb megoldás, mint ha a villanyóra elé kötsz egy vezetéket a méretlen szálra, vagy a gázcsőnél csinálsz egy leágazást.
Egyébként a telefon vonalra kizárólag HIF engedélyes készülék köthető a szabályok szerint, meglepne, ha a ledes lámpasornak lenne ilyenje :P
(ui: meglepődnék, ha a vízműveknek nem lenne szintén valami szabályzata arra, hogy mit köthetsz a vízvezeték rendszerbe).
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2008.06.28. 19:22:16
Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.06.28. 19:24:02
Nekem tetszik. Részletek?
És ha már ötlet, föntebb valaki írta, hogy a padlóból kéne energiát nyerni - a lépésekkel,
eszembe jutott, hogy nemrég adtak át Németországban egy ilyet, egy vasútállomáson. Majd mindjárt utánanézek pontosan hol,
és hogyan működik.
nemcsak 2008.06.28. 19:24:42
Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.06.28. 19:57:07
Beszélnek erről is: "According to the company, the turbine is intended to be scalable, meaning that it can work well in both municipal water and sewer systems, as well as in smaller pipes such as residential drainage and guttering systems."
Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.06.28. 20:05:54
Tyberius 2008.06.28. 20:56:05
A mi testünk honnan nyeri az energiát? Élelemből.
Az élelmiszer energiája honnan jön? Részben a Napból (a fotoszintetizáló növények a Nap energiáját használják fel a testüket alkotó bonyolult szerves molekulák előállításához, az állatok is ezeket fogyasztják), részben pedig... wait for it... kőolajból! Rengeteg kőolajból. Műtrágyázás, növényvédőszerek előállítása, gépek üzemeltetése, adalékanyagok előállítása, szállítás, feldolgozás, csomagolóanyagok előállítása, további szállítás, tároló/elárusítóhelyek üzemeltetése, további szállítás, sütés/főzés. (na jó, a műtrágyagyártáshoz földgázt használnak, a főzéshez meg vagy földgázt, vagy villamos energiát, amit a németek előszeretettel állítanak elő kőszénből). Ennyit az "ingyen" energiáról. Akkor már inkább égessék el a kőolajat/földgázt/szenet erőműben, kevesebb lesz a veszteség.
Arról már nem is beszélve, hogy ha jól emlékszem, a tervezők úgy akarják továbbfejleszteni az ötletet, hogy a SÍNEK alá tesznek ugyanilyen energiatermelőket. Érthető? Kivesszük a plusz mozgási energiát a vonatból (amely a felsővezetékből nyeri azt az energiát), és visszaalakítjuk villamossággá a sínek alatt. Hát basszus, adjatok két szál drótot, ugyanezt megcsinálom: az egyik drót megy a földbe, a másik a felsővezetékbe, és tessék, ingyen energia.
nemcsak 2008.06.28. 21:35:33
viszont ilyen elven az összes konditermet azonnal betiltathatod, hiszen ott még energiát sem termelnek viszont egy rakás ételt "elégetnek" tök feleslegesen... :)
Tyberius 2008.06.28. 21:46:53
Viszont adtál egy ötletet... a vasútállomás azért nem jó ötlet, mert oda kényszerből megy az ember (utazni akar), tehát kénytelen több energiát fogyasztani, többet enni. Ez rossz.
Viszont a konditerembe önként és dalolva mennek az emberek energiát kifejteni. Tehát a kondigépekbe nyugodtan lehetne áramfejlesztőket szereltetni, az nem eredményezne extra kajafogyasztást. Sőt, csökkenthetné a konditerem fosszilisenergia-fogyasztását. Na *ezen* kéne dolgozniuk a németeknek! :)
Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.07.18. 16:08:47
Teljesítmény= térfogatáram* nyomás, a generátor megnöveli a csővőn a nyomásesést. Amit vagy a kifolyó vízmennyiségben veszel észre, vagy a vízszolgáltatónak kell kompenzálni. Ehhez magasabb víztorony kell, ahova több energia felszivattyúzni a vizet.
A lefolyóba lehet, de pl. a csatornába nem, mert ott azt fogja eredményezni, hogy visszafolyik az alsószinteken lakókhoz, akik marha boldogok lesznek.
A kondi bicikli jó dolog (még általános feltaláltam az izomerőművet, így biztosítandó a teljes foglalkoztatást), de ha valaki már mérte az tudja, hogy 100 wattos teljesítményt biciklizni kb. olyan ,mint 50-nel menni egy enyhébb emelkedőn, 150 viszont már masszív hegymenetben.