Még ilyet!

Érdekességek, különlegességek

Kavitációs kazán

A kavitáció különös jelenségéről már volt szó korábban itt, de azért röviden: A vízben gyorsan mozgó test által gyors áramlásra késztetett víz belsejében a nyomás helyenként annyira lecsökken, hogy a víz ott elpárolog. Az így keletkezett kavitációs buborékok összeroppanása közben robbanás történik igen magas hőmérsékletettel és lökéshullám indul.
Ezt a jelenséget használja ki a Hydro Dynamics „ShockWave Power”-e, hogy egy villanymotorból 100 százalék fölötti hatékonyságot hozzon ki. A bekerülési költségről és az elhasználódás üteméről nincsenek adataim -, de az elv és a szerkezet első ránézésre mindenképpen jövőbemutató megoldásnak tűnik.  

Frissítés (2009.08.07): A címben a "reaktor"-t "kazán"-ra cseréltem - pontosabb.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megilyet.blog.hu/api/trackback/id/tr7518201

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Propeller 2008.06.28. 09:47:04

Kavitációs reaktor 100 % fölötti hatékonysággalEgy kis villanymotor egy lyukacsos hengert forgatva pillanatokon belül ontja a gőzt. A hatékonyság 170-180 százalék körüli, [...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2008.06.13. 14:26:43

100% feletti hatékonyság? na jó, de ez csak valami elvi, matematikai humbuk, a valóságban, lényegét tekintve ilyen nem létezik, ugye? legalábbis annak idején még így tanultuk a fizkém órán az egyetemen..

Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.06.13. 14:49:59

Ahogy írtam is, valószínűleg a tágabb értelemben vett hatékonyságnál billen vissza a világ a talpára: A kavitációs robbanások nyilván rendesen rongálják az alkatrészeket, ezért sűrűn kell őket cserélni - (gondolom,mert erről sajnos nincs adatom).

Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.06.13. 14:52:45

Ami tény: A hajócsavarok egyik legfontosabb károsítói a kavitációs minirobbanások.

escaper · http://elinnen.blog.hu 2008.06.13. 15:08:56

Az energiamegmaradás törvényét tanultam. Az amortizációs költségmegmaradás törvényéről, mégcsak nem is hallottam :)

"valószínűleg a tágabb értelemben vett hatékonyságnál billen vissza a világ a talpára: A kavitációs robbanások nyilván rendesen rongálják az alkatrészeket, ezért sűrűn kell őket cserélni"

A fizika törvényei költségelemzést végeznek ezek szerint :) Vagyis van örökmozgó, csak drága :D
Remélem csak viccelsz...

Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.06.13. 15:45:25

Mennyi energiát fektetsz egy atombomba előállításába - és mennyi szabadul föl belőle?

Az energia ott van az anyagban, és nem csak a hasadóanyagokban.

Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.06.13. 16:25:04

A kavitációs robbanás során nyilván megsemmisül egy kevés anyag (víz): energiává alakul.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.06.13. 21:57:50

MIért kéne sérülnie az energiamegmaradás törvényének? Egyszerűen csak el kéne fogadni, hogy minden további nélkül lehetséges, hogy a fizika olyan dimenzióit nem fedeztük még fel, ahonnan energiaátirányítás történik és az általunk ismert fizikai "térben" az spontán energiatermelődésnek tűnik?
Ha jól tudom, a kavitáció pontos fizikai magyarázatát még nem sikerült megtalálni. Mi van akkor, ha a kavitáló folyadékban olyan extrém hőmérséklet lép fel, ami lehetővé teszi az anyag tényleges megsemmisülését és energiává alakulását? Akkora energiáról van szó, hogy elég lenne a víznek csupán pár molekuláját "elégetni" egy ilyen hatáshoz.
stb.

Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.06.14. 00:34:51

Pontosan: Vannak kutatók, akik állítják, hogy magfúziós jelenség játszódik le a kavitációs buborék összeroppanásakor. Bár egyelőre a tudományos közvélemény ezt nem látja kellően bizonyítottnak, az biztos, hogy extrém folyamatok mennek végbe - és úgy tűnik ezekből valamilyen úton-módon plusz energiát kapunk.

Szaros gerle / Lighting Enchanted Multiple Shots · http://gerlefeszek.blog.hu/ 2008.07.12. 13:57:51

Termodinamika 2. törvénye keziccsókólom. Gyakorlatilak a fizika alapja.

Before, neked meg az urigeller.comot ajánlom a megnemértett éhnérgíjákkal.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.07.18. 19:17:45

Ami itt láttok, az az ún. vízdaráló. A folyadék belső surlódását használja ki és valóban nagyon hatásos vízforraló. Ez annyit tesz, hogy nagyon gyorsan nagyon nagy teljesítményt lehet átadni a víznek vele, egyébként meg arra jó, hogy el lehet adni amerikaiaknak.
A hatásfoka természetesen nem nagyobb 100%-nál, viszont az áltudományos "kutatók" imádják.
Szeretik ugyanis a kavitáció jelenségét összekeverni a Casimir-effektussal, ami egyébként nagyon kis távolságoknál lép csak fel, de ott látják megjelenni az általuk hőn áhított titokzatos erőt.
Azt, hogy fúzió zajlana marha könnyű cáfolni. Egyrészről nincs sugárzás, másrészről nincsenek radioaktív termékek. Nem jön ki hélium a csővön, pedig azt nagyon kis koncentrációban is ki lehetne mutatni.
Ezért a tudományos közvélemény csak megértően mosolyog, sok sikert kíván a "kutatóknak", majd visszamegy dolgozni.

Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.07.18. 21:34:52

Ennél azért bonyolultabb a helyzet.

Az, hogy folyadékban gyorsan mozgó tárgy előidézhet kavitációs robbanásokat, nem kérdés - ld. a pisztolyrákos videót - az első mondatban van hozzá link -, de a hajócsavarok károsítójaként is egyértelműen elismert a kavitáció szerepe.

Még az sem biztos, hogy nincs fúzió, idézek egy ezzel foglalkozó cikkből:
"Többek szerint valóban elképzelhető, hogy egy összeroppanó buborékban megteremtődhetnek a fúzió feltételei, de a mostani kísérletek ezt még nem bizonyították be."
(Jéki László az origóban: www.origo.hu/tudomany/technika/20060219hidgefuzio.html)

De a kavitáció egyéb - ismeretlen - módon is termelhet energiát, sőt valamilyen más ismeretlen jelenség sem zárható ki akkor, ha a vízmelegítő gyártói határozottan állítják, hogy energiatöbblet mérhető.

Ez persze csak egy videó, mindenki azt mond rajta, amit akar, de le kell ellenőrizni: Venni (vagy készíteni) egy ilyen készüléket és lemérni az adatokat:
Ha a mondjuk 1 kW-os villanymotor által forgatott víz olyan meleg, mintha 1,8 kW-ot közöltek volna vele, akkor nincs mese, valamilyen módon energia képződött, az elméleti magyarázat később is megszülethet hozzá..

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.07.19. 10:49:36

Van itt egy óriási különbség a linkelt cikkhez képest. A cikkben alkalmaztak neutronforrást.
Ha több hőt mérsz, még az sem feltétlen jelenti azt, hogy magasabb a hatásfok, ugyanis a kavitáció beindíthat kémiai folyamatokat is. Sőt jó eséllyel a reaktorfal rovására és ekkor tulajdonképp egy anyagszerkezetben tárolt energiát szabadítasz fel, azaz gyakorlatilag elemként viselkedik.

Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.07.19. 13:28:09

Én azt sem zárom ki (hogy a reaktorfalat bontja a reakció), de azt meg pláne nem, hogy a vizet - ez az utóbbi a valószínűbb. Fényvillanás, lökéshullám: Nagy dolgok történnek ott - simán belefér egy kis energiafölszabadulás.

Repülő Majom · http://www.kutyushop.hu 2008.07.20. 18:48:23

Csakhogy a fizika törvényeit is emberek írták le, ergó a tévedés lehetősége fennáll. Nem ismerjük még sem a világot, sem a folyamatait annyira, hogy bármiről kijelentsük felelősségteljesen, hogy nem létezhet, max. hogy nem fedeztük még fel. Egyetlen megoldás létezik: oda kell menni egy csoportnak, és meg kell vizsgálni a gépet. Látatlanban ne mondjuk semmiről, hogy "fotosopp".

Repülő Majom · http://www.kutyushop.hu 2008.07.20. 18:49:14

Másfelől: vízbű veszi ki a zokszigént :))).

nemetha 2008.07.20. 19:05:29

Nem sérül itt semmilyen energiamegmaradás vagy TDII. tv., egyszerűen ahogy előbb is írva volt, a teljes rendszer energiamérlegét kell tekinteni (pl. reaktorfal lebomlása stb.) és akkor minden rendben lesz. Ennyi erővel a szénerőműben is sérül a TDII. tv., mert nem mozgatunk semmit, mégis kapunk energiát.
Egyébként meg ha 100+% hatásfokú lenne, akkor az energiaipar már rég ezt használná sőt mindenkinek ilyen lenne otthon és nem kellene sem olaj sem gáz sem egyéb.

Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.07.20. 22:36:07

nemetha
Így van, ha reaktor, akkor nyilván több energia jön ki, mint amennyi bemegy: A címben eredetileg a villanymotor (látszólagos) túlteljesítéséről volt csak szó, miután reaktorra javítottam, a százalékos felét le kellett volna csapni - most meg is teszem...

Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.07.20. 22:41:50

Másfelől viszont nagyon nem mindegy, hogy az energiát a vízből nyeri-e - ez az amit még nem tudunk biztosan, sajnos - mert ha igen, akkor tényleg érdemes lenne széles körben elterjeszteni
most, a szénhidrogén-világ agonizációja közeledtén...

Persze 2008.07.21. 11:31:50

És már csak pár lépés választ minket el a mesterséges feketelyuktól.

molnibalage 2008.07.21. 14:35:16

Nagyon remélem, hogy akik 100% feletti hatásfokról beszélnek nem dolgozank műszaki területen, mert akkor hamarosan itt a vég. TD II. főtétels értelmezni sok embernek problémás hát még a rendszerhatárok megállpítása ...

Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2008.07.21. 18:23:35

A videón látható és hallható emberek mérnökök. És ha a "száz százalék feletti hatásfokú villanymotor" elé odatesszük a "látszólagos" jelzőt, akkor rendben is vagyunk.

Nyilván elkerülhetetlen az átmeneti zavar, a megfelelő fogalmazás megtalálása egy olyan területen, ahol a tudomány csak tapogatózik még.

De ide is bemásolok néhány, a pisztolyráknál már idézett mondatot a "Magyar Tudomány"-ból:

„A Nature közölte Yuri Didenko és Kenneth Suslick (University of Illionois) tanulmányát. Kísérleti eredményeik szerint a buborék összenyomása közben a buborék belsejében olyan magas hőmérséklet lép fel, hogy a gázmolekulák disszociálnak, és heves kémiai reakciók indulnak be.

A vegyészek eredményei alapján a szonolumineszcencia buborékjait villanykörte helyett inkább magas hőmérsékletű, nagynyomású kémiai reaktornak kell tekinteni.”

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.09.15. 22:30:08

mi ez a dráma a 100% feletti hatásfokkal kapcsolatban?

20 éve árulnak kondenzációs gázkazánokat 109-130% közötti hatásfokkal.

persze, mindig a számítási mód a lényeg :)

100% 2008.09.15. 23:14:39

kinyert energia/bevitt energia=hatásfok. ha jól csalódom.
a kondenzációs kazán pedig sántit, le is írják:
www.hg.hu/?hg3=cikk_reszletes&cikk_id=124
tehát a 109% az úgy jön ki, hogy a bevitt energiából kihagyok pár tényezőt, mert azt mások sem számítják/hasznosítják, és rögtön én vagyok a jobb.

a kavitáció pedig annyira ismeretlen dolog, hogy mi is csak tippeltünk Áramlástan2 vizsgán hogy az mi lehet, Hajócsavarok órán a tanár értetlenül állt a táblánál és néztük egymást, abban reménykedve, hogyha most rájövünk a titok nyitjára, akkor hova rohanjunk a Nóbeldíjért. kár hogy wikipédia jül megfogalmazza ezt a hihetetlen ismeretlen jelenséget.
hu.wikipedia.org/wiki/Kavit%C3%A1ci%C3%B3

100% 2008.09.15. 23:44:00

egy mégjobb oldal azoknak, akiknek a kavitáció sötét luk volt:
esemenyhorizont.uw.hu/2005/kavitac.html
ez is leírja, hogy milyen nagyszerű dolog lesz majd, hogy egy gyufásdoboznyi kavitációs erőmű pár centiliter vízből meghajtja az egész házat (szerinte a víz fény és más sugárzássá alakul), de itt azért vegyük észre, hogy E=mc² képlet lép életbe, ahol a c² egy irgalmatlan nagy számot fog eredményezni, amit ha napi egy két gramm víz tömegével beszorzunk, akkor is kapunk annyi energiát, hogy az LHC egy évig menne belőle....

mercator 2009.04.02. 01:49:55

vajon az a +70-80% energia nem a vízrendszer által biztosított nyomásból ered? Anélkül ugyan mitől folyna bele a víz készülékbe?

Sesosebors 2009.05.12. 22:32:05

Tegyük fel működik ez az eljárás, tehát 1 KW elektromos teljesítmény bevitelével kapunk 1,8 KW hőteljesítményt. Gondoljuk tovább az eljárást energetikai szempontból. Tudomásom szerint a jelenlegi legjobb hatásfokú gőzturbina 42-45%-os hatásfokú, (és ebben még nincs benne az önfogyasztás, transzformációs veszteség, stb...). Tehát ideális esetben 0,81 KW villamos energiát nyerünk vissza. Tehát ismét nem értek el semmi áttörő felfedezést, arról nem is beszélve, hogy a kavitáció miatt körülbelül havonta lehetne az egész berendezést cserélni(Áramlástechnikai Gépek labor). De ha már itt tartunk a Magyarországi kedvező földrajzi viszonyok miatt inkább megérné hőszivattyúba fektetni, itt 1KW-ból akár 3-4 KW hőteljesítményt is kaphatunk. Szóval ennyi lenne erről az egészről a véleményem....

Sesosebors 2009.05.12. 22:45:32

Találtam még valamit, csak hogy megalapozottnak tűnjön a havi cserével kapcsolatos kijelentésem: "A kavitáció jelentős rezgés és zaj forrása lehet, sőt az áramlástechnikai jellemzők is megváltozhatnak, a jelenség fokozódása során a berendezés károsodása sem kerülhető el." (BME, Áramlástechnikai Gépek jegyzet)

Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2009.05.13. 10:41:56

@Sesosebors: "A kavitáció jelentős rezgés és zaj forrása lehet, sőt az áramlástechnikai jellemzők is megváltozhatnak, a jelenség fokozódása során a berendezés károsodása sem kerülhető el."

Hát igen, valami ilyesmire gondoltam, amikor az "egyensúly helyrebillenéséről" írtam - ma inkább úgy fogalmaznék, hogy a lelkesedésünk akkor csökkenhet kissé, amikor az elhasználódás ütemét is vizsgálni kezdjük...

Persze - szívós kutatómunkával - talán lehet találni egy olyan összeállítást, ahol ezek a romboló hatások kevésbé érvényesülnek.. (?)

Másfelől viszont (az előző hsz-odra): Ha a termelődött forró vizet közvetlenül fűtésre (stb.) használjuk, az emlegetett hatásfok érvényes marad.

Geotermikus energia: Egyetértek, sőt, geotermikus erőművekből is kellene néhány (atom helyett).

Ricos 2009.05.17. 09:46:54

A nagy hatékonyságú split klímák ( nem egy bonyolult dolog ) 1 kW villamos energiából 5 kW hő energiát állítanak elő!! Láttam működni "kavitációs reaktort". Azt hiszem azon kell gondolkozni, hogyan lehet elektromos áram segítségével minél jobb hatékonyságú készülékeket létre hozni. A fosszilis energia forrásoknak befellegzett.

bunkó · http://bunko.blog.hu 2009.07.22. 15:38:53

@Ricos: "1 kW villamos energiából 5 kW hő energiát állítanak elő!! "

Óriási tévedés! A fűtő klímád 4 kW hőt von ki a külső levegőből (tehát hűti az utcát) és adja le azt a lakásban. Ehhez a munkához 1 kW villamos energiát használ fel, ami hő formájában hozzáadódik a kintről elvont 4-hez. Így lesz a bent leadott fűtés 5 kilowatt.
A hőszivattyúk (pl a hűtőszekrény és a klíma is az) működése nem csoda, mindössze egy dolgot hűtenek, miközben az onnan elvett hővel egy másikat melegítenek.

quentry 2011.03.06. 21:04:25

@Sesosebors:Símán el tudom képzelni, hogy a jövőben a berendezés károsodását a tehnologia megoldja, mondjuk a robbanások irányitott összeütköztetésével a vízben, igy legalább a berendezés falára gyakorolt energiaveszteség is hasznos energiává alakulhat.

mikroszemcse 2011.04.23. 10:47:44

Kedves kavitációval foglalkozók , vagy nem akarjátok figyelembe venni,vagy ezért egyszerűen nem érthető.A tudomány az új technológiát nem tárja fel egészében. Hiszen új! Kizárólagosan csak én gondolom így ,a szöveg hiányos, vagy félrevezető értelemmel van felruházva. Ezt döntse el mindenki maga a (Kizárólagos)állítást,vagy tán más is így gondolja,hogy a (Kizárólagos elmarad)és más is így gondolja.
Félrevezető:mert ha felforr a víz,akkor ott először vízgázbuborék van egy pillanatra.A vízgáz-ból kicsapódott víz térfogata
1600 szor kisebb hejet foglal el, a hátramaradt térfogat különbség a VÁKUUMBUBORÉK !
A vákuumbuborék megjelenésével e térben a közegellenállás a nullához közelít.Tehát a vákuumbuborékban a sebesség a végtelen nagyra is nőhet.A vákuumbuborékot kitöltő kvantumtér nyomása 10a 6-on HGM nyomással igyekszik ezt kitölteni.Ekkor jelenik meg az a bizonyos felvillanások!AMIK A SEBESSÉG FÜGGVÉNYE. A maghoz közelítő elektronok hőt termelnek. Most,hogy ez maghasadás ,vagy fúzió, döntsék el az okosabbak kísérletekkel.De hogy itt több energia szabadul fel,mint az azt létrehozó a gondolat menete ezt mutatja.
Ugyanis az ütközés centripetális,vagyis sugárirányból az egy pontra ható.A sugárirányból érkező sok,sok részecske borzasztó nagy sebességgel, ellenállásmentes térben, az egy pontot bombázza,azaz az egy pontra sűrűsödik.
A felvillanások hőmérséklete elegendően nagy a folyamat kezdődhet elölről.
EBBEN AZ EGÉSZ FOLYAMATBAN A(((((NAGY ENERGIÁJÚ ÜTKÖZÉSEK TERMELIK A PLUSZ ENERGIÁT))))

Mikrobi 2011.04.28. 21:53:20

Perpeetum mobile \o/

csakb 2011.04.28. 23:30:31

@mikroszemcse: Ne igyál több vegyespáleszt. :]

Metálvörös 2014.02.06. 13:00:09

Nekem nagyon gyanús ez a dolog, persze lehet hogy csak azoknak működik, akik elég megvilágosult elmék :) Viszont a hőszivattyú egy fizikailag is megalapozott, tényleg működő dolog, más kérdés hogy nem olcsó, de 10 év alatt megtérül. (mondjuk ha bemutatna valaki egy tényleg reprodukálható, tényleg működő ilyen cuccot, azzal komoly lendületet adna a fizika kutatásának, engem meg nem zavarna hogy nem értem de működik, és használnám)

Daddy21 · http://ujtarsadalom.blog.hu 2014.02.06. 17:28:48

@Metálvörös: Már magyar fejlesztésű változata is van, a HVG zseniális új magyar találmányként mutatja be:
hvg.hu/ingatlan/20110429_kavitacios_kazan

Persze ettől még lehetnek - talán csak hosszabb távon előkerülő - gondok vele (pl. az elhasználódás gyorsasága, vagy/és a villamos energia magas ára miatti gazdaságtalanság).

HTML

süti beállítások módosítása